phone icon+36 70 383 3443
facebooktwitterlinkedinskypeyelprss
SpineArt Egészségközpont | Gyógytorna Rendelő

A hatha jóga

Számos jógafajta közül a hatha jóga csupán az egyik, de a nyugati világban a leginkább elterjedt formája a jógának. A hatha jóga bemutatása előtt érdemes figyelmet szentelünk a jóga szó értelmezésének, és néhány más jógafajta megemlítésének.

Mi a jóga?

(A Sanskrit Glossary of Yogic Terms, Yoga Publication Trust, Munger, Bihar, India, 2007. alapján:)

A jóga szó gyökere a szanszkrit „yuj” (ejtsd: judzs), jelentése egyesülni, igába hajtani, figyelmet összpontosítani. Egy olyan gyakorlati rendszer, amely végső soron az egyetemes létezővel, Bráman-nal való tudatos egyesüléshez vezet. Olyan módszerek és gyakorlatok összessége tehát, amelyek a két ellentétes pólus, - t.i. az individuális és az univerzális tudat- egyesüléséhez vezetnek.

A jóga elmélet (filozófia) és gyakorlat illetve életmód is egyben, amelynek segítségével belső békére, erőre és spirituális bölcsességre; tökéletes egészségre, józan elmére és kiegyensúlyozott személyiségre tehetünk szert.

A Jóga India hat fő filozófiai rendszerének egyike.

Milyen ágai vannak a jógának?

A jógának számos ága létezik. A hatha jógán kívül a legismertebbek következnek itt rövid felsorolásban.

Raja jóga (ejdsd: rádzsa jóga), jelentése: királyi jóga. Raja jógán általában Patanjali, az ősi India egyik legnagyobb bölcse által megalkotott jóga-rendszert értjük, amely Jóga Szútrák című művében maradt az utókorra. Patanjali a jóga útját egy nyolctagú ösvényben definiálja, amelyen egymás után illetve párhuzamosan haladhatunk előre. Ezek a Jáma (öt ajánlott hozzáállás a külvilághoz), a Nijáma (öt ajánlott hozzáállás belső világunkhoz), az Ászana (különféle testhelyzetek), a Pránájáma (különféle légző gyakorlatok), a Pratjáhára (a tudat leválása az érzékszervekről; befelé tekintés, ld. még Yoga Nidra, a Dháraná (koncentráció, a tudat egy pontra fókuszálása), a Dhjána (meditáció, a tudat egy folyamaton tartása), és a Számádhi (az egyetemes tudattal való egyesülés).

Jnana jóga (ejtsd: gjána jóga), a tudás és bölcsesség jógája spontán önanalízis illetve elvont vagy spekulatív ideák vizsgálata útján. A meditatív tudatosság folyamata, amely során belülről eredő tudás jön létre. Végső soron az egyetemes önvaló megismerése magas szintű meditatív állapotban.

Karma jóga, jelentése a cselekedet és következmény jógája. A meditatív cselekedet jógája. Önzetlen tevékenységek sorozata, melyben az önzetlen hozzáállás gyakorlása zajlik. A cselekedetekben fejlődő tudatosság hozzásegíti a gyakorlót az ego és annak kapcsán megjelenő személyiségkomplexumok helyes kezeléséhez, a tanú tudatosság (drasta) fejlesztéséhez.

Bhakti jóga, jelentése az áhítat jógája. Az érzelmi energiák becsatornázása az élet magasabb szintű realitása felé. Gyakorlása elvezet az élet harmóniájának, egységének átélt megismerése felé. A bhakti jóga gyakorlása pl. a kirtanok (szanszkrit mantrák közösségi formában, meghatározott módon történő) éneklése is.

Mantra jóga, a jógának egy olyan ága, amely az elmét a hang rezgésén keresztül szabadítja meg a különféle módon terhelő és akadályokat képező tartalmaktól és működési módoktól.

Kundaliní jóga, az alvó spirituális energiát felébresztő gyakorlatok összessége.

Krijá jóga, jelentése a tevékenység, mozdulat jógája. Kundaliní jóga rendszer, amely a humán evolúció sebességének felgyorsítását célozza meg. Az aktivitás jógája. Az ön-tisztítás jógája. 70 krijá létezik, melyek mind magas szintű jógagyakorlatok. Mindössze két autentikus jógaiskola létezik, amely nemzetközileg elismert: a Satyananda és a Yogananda rendszer.

Mi a hatha jóga?

Ha szó napot jelent, a Tha pedig holdat. A hatha jógában a Ha a fizikai testet irányító életenergiát (prána) jelenti, a Tha pedig a mentális energiát (chitta). A hatha jóga célja a test (fizikai aspektus) és az elme (mentális aspektus) megtisztítása, illetve az energia kiegyensúlyozása a két nádiban, az Idában és Pingalában, hogy végső soron a Szushumna (központi) nádi megnyíljon, és a számádhi (az egyetemes tudattal való egyesülés) megtapasztalása lehetővé váljon. A hatha jóga célja így tulajdonképpen a test megtisztítása, illetve a pozitív és negatív energia közötti tökéletes egyensúly megteremtése, felkészítve ezáltal a gyakorlót a haladó szintű gyakorlatok elvégzésére (ld. Patanjali Ashtanga jógájának utolsó négy szakasza).

A hatha jóga eredetileg, az ősi időkben pusztán 6 fizikai és mentális tisztító (satkarma) gyakorlatból állt. Később ezek kiegészültek testhelyzetek (ászanák – több ezer féle! –) és légzőgyakorlatok (pránajámák) illetve kézmozdulatok (mudrák – mintegy 20 féle –) és izomzárak (bandhák – 4 féle –) gyakorlataival.

A több ezer és általában dinamikus ászana végső, tradicionális célja, paradox módon egyetlen és mozdulatlan ászana tökéletes, hosszú ideig történő kitartásának a képessége. Ez valamilyen meditatív ülő ászana, legtöbbször padmászana (lótuszülés). A pránájáma gyakorlatokkal hasonló a helyzet. A legkülönfélébb légzések „fújtatások”, gyakorlatok tradicionális, végső célja a levegő visszatartásának (kumbhaka) képességének az elsajátítása huzamosabb időn keresztül. A kezdő illetve nyugati gyakorló számára a köztes cél, a testi, lelki, szellemi jóllét megközelítése is igen nagy eredményt jelent.

Hogyan zajlik a hatha jóga gyakorlása?

A hatha jóga gyakorlása közben a szem nagyrészt csukva van annak érdekében, hogy a figyelmünket legerősebben lekötő érzék, a vizuális tapasztalat kiiktatásra kerüljön. Így a kezdő gyakorló számára is hamar elérhető az az ideális állapot, amelyben figyelmét a belső, eleinte fizikai, testi történéseken képes tartani. Gyakorlás közben ezzel együtt is elegendő dolog akad még mind a külvilágban (pl. hangok, hőmérsékletészlelés), mind a belvilágban (pl. gondolatok bukkannak fel, érzelmeket élünk át), amelyek eltérítik a figyelmet a kívánatos fókusztól. Amennyiben észleljük, hogy a figyelem elkalandozott az eredeti testi fókusztól, egyszerűen vigyük vissza a figyelmünket, lehetőleg öndorgálás, elmarasztalás, negatív minősítés nélkül, egyszerűen csak tudatosítva, hogy mi történt. Néhány olyan gyakorlatot, amelyben a testi egyensúly megtalálása szerepet játszik, nyitott szemmel, ám egy kiválasztott pontra fókuszálva végzünk.

Mivel a szemet csukva tartjuk, a gyakorlatok kivitelezésének módjára mindig érthető és elegendő szóbeli magyarázatot nyújt a tanár, szükség esetén általában szóban korrigál.

A gyakorlatok végzésének mindig nagyon fontos része a végrehajtott gyakorlatot kísérő szünet, pihenő időszak, aminek során a figyelmünket még koncentráltabban fordítjuk a test illetve önmagunk felé, és igyekszünk felfedezni a gyakorlat okozta változásokat fizikai, érzelmi vagy mentális szinten. Ezekben a másodpercekben is csukva tartjuk a szemünket, befelé figyelünk.

Milyen hatás várható a hatha jóga gyakorlásától?

A hatha jóga gyakorlása során testi, lelki, szellemi jóllét érhető el. Fizikai szinten visszafordítható számos betegség (reumatikus, ízületi panaszok, szív és érrendszeri panaszok, hormonális zavarok stb.), pszichoszomatikus eredetű zavarok (pl. fejfájás, gyomor és emésztő-rendszeri panaszok). Lelki téren kiegyensúlyozottság érhető el, a pszichés problémák (pl. depresszió, önbizalomhiány, szorongás) megoldódása és a stressztűrő-képesség növekedése, mentális téren kreativitás, és a bennünk rejlő képességek kibontakoztatása.

Jóga: Amit még tudni érdemes

A hatha jóga gyakorlatok jellegüknél fogva megkívánják a laza (nem túl szűk, ám nem is túl bő) ruházatot. Kerüljük a szoros ruhadarabokat (melltartó, túl szoros nadrág gumi, zokni gumi), műszálas anyagokat, és a fém ékszereket. Ha lehetséges, a gyakorlás mezítláb történik.

Ideális esetben óra megkezdése előtt 3 órával étkezzünk utoljára (könnyű gyümölcs, tea, kása esetleg később is fogyasztható). Lényeges, hogy a gyomor üres legyen.

A hatha jóga gyakorlatait jógaszivacson, polifoamon, de akár egy vastag, nem műszálas pléden is végezhetjük. Az ülő ászanák végzésének megkönnyítése érdekében ülőpárnát, vagy összetekert takarót, jógaszivacsot használhatunk. Hűvös időben egyes légző gyakorlatokhoz a testet takaróval tartjuk melegen.

A jógaterembe történő belépés után érdemes a figyelmünket befelé fordítani, tréningezve ezáltal magunkat a helyes attitűdre: ahelyett, hogy társainkkal beszélgetnénk, üljünk le, vagy feküdjünk shavászanába, csukjuk be a szemünket, és várakozzunk az óra megkezdésére belső figyelemmel, állapotunk tudatosításával.

Hatha jóga
A hatha jóga célja a test és az elme megtisztítása, illetve a pozitív és negatív energia közötti tökéletes egyensúly megteremtése, felkészítve ezáltal a gyakorlót a haladó szintű gyakorlatok elvégzésére.


Mozgásszervi jógaterápia
A mozgásszervi jógaterápia során integráljuk a különböző gyógytornaterápiákat és a jóga által kínált testhelyzetek, "ászanák" gyakorlatrendszerét. Célja a jógapózok helyes kivitelezésének elsajátítása.


Yoga Nidra™
A Yoga Nidra™ egy relaxációs technika, melynek segítségével a modern stresszel terhelt élet okozta egészségi rizikók csökkenthetők, ugyanakkor fejlesztehtő fizikai, pszichés és mentális megküzdő képességünk.
Copyright © 2017 Spineart Egészségközpont. Minden Jog Fenntartva. 

Felhasználási feltételek

Minden esetben konzultáljon orvosával vagy gyógytornászával, a konkrét egészségügyi problémájával kapcsolatban.
A Spineart.hu nem nyújt orvosi tanácsadást, diagnózist vagy kezelést. A honlapon közölt információk nem helyettesítik a szakorvos véleményét az adott páciensnek megfelelő eljárásról.