phone icon+36 70 383 3443
SpineArt Egészségközpont | Gyógytorna Rendelő
Bookmark and Share

gepjarmuvezeto

Napjainkban egyre több az autóval rendelkező családok száma, így egyre többen ülnek a volán mögé, eközben azonban nagyon kevesen figyelnek arra, hogy a vezetés közben is megfelelő legyen a testtartásuk. A gerinc számára ugyanis rendkívül megterhelő, és később komoly mozgásszervi betegségek forrása lehet a vezetés közbeni helytelen testtartás is. Milyen autósülést válasszunk? Milyen eszközökkel előzhetjük meg útközben a derékfájás kialakulását? Cikkünkben gyógytornász szakértőnk tanácsait olvashatják.

Hogyan állítsuk be az ülést?

A helyesen beállított autóülés igen fontos, ezért először az ülés és pedálok távolságát állítsuk be. Ennek megfelelően, ha a bal láb nincs teljesen kinyújtva, akkor megfelelő. Rendkívül lényeges, hogy a háttámlát a kormányhoz kell állítani, ezért támasszuk meg hátunkat, és nyújtsuk előre a kezünket: akkor jó, ha csuklónkkal érintjük a kormány tetejét. Ennek érdekében az ülést döntsük hátrafelé mintegy 110-120 fokos szögben. Ha túl egyenes a támla, felsőtestünk, nyakunk előrecsúszik, azonban, ha túl hátra van döntve, derekunk, hátunk egy domború, egészségtelen helyzetbe kerül, fejünk szintén előre csúszik, amely nyaki gerinc problémákhoz vezethet. Szükség esetén (ha az ülés nem eleve úgy kialakított) rakjunk be hengerpárnát, vagy speciálisan erre a célra kifejlesztett derékpárnát a derekunk mögé.

A fokozott megterhelés fokozott védelmet kíván

Azok a gépkocsivezetők, akik olyan gépeken dolgoznak, (traktor, útfúró) amelyben a gerinc az ülésből adódó egyoldalú terhelés mellett folyamatos rázkódás alatt áll, különösen veszélyeztetettek, mert ezek a hatások elsősorban a csigolyák között elhelyezkedő porcokat terhelik meg. A porcok a gerincet érő rázkódást tompítják, de ilyen jellegű fokozott terhelés esetén a porckorong egy idő után veszíthet magasságából, sérülhet, befolyásolva ezzel a csigolyák, kisízületek épségét is. Ráadásul az ülő helyzet miatt a rázkódás okozta nyomás még kifejezettebb. Ebben az esetben a függőleges erő tompítása érdekében az ülésen elhelyezett a puha párna használata évekkel eltolhatja a károsodás kialakulását. Amennyiben megtehetjük, óránként, kétóránként szálljunk ki az autóból, és nyújtóztassuk ki gerincünket, mozgassuk meg végtagjainkat.

Ülést segítő párnák az autóban

Néhány szót az autóban használatos, ülést segítő, derékfájást csökkenteni hivatott segédeszközökről. Legismertebbek, és leghatékonyabbak ezek közül a különböző autósülés-párnák, amelyek csökkenthetik, illetve segíthetnek megszüntetni a deréktáji fájdalmakat, ha pedig még nincsenek, segítenek megelőzni egyes gerincbetegségek kialakulását. Ezeknek a segédeszközöknek a hátgerinchez dinamikusan illeszkedő megtámasztása ugyanis ellazítja a hátat, és lehetővé teszi a vezetés közbeni helyes testtartást.

Céljuk, hogy az ülés formáját hozzáigazítsák a felhasználó gerincének anatómiai helyzetéhez, ezáltal optimalizálják a helyes testtartást, a párnák ugyanis tehermentesítik a csigolyák közti ízületeket, porckorongokat. A párnáknál figyelni kell azonban arra, hogy megfelelően állítsuk be az ülés háttámláját, és megfelelő helyre rakjuk az alátámasztást, ugyanis a nem megfelelően használt eszközök ronthatnak a meglévő problémákon.

A forgalomban már kaphatók dinamikus párnák is, amelyeket levegővel fújhatunk fel, emiatt instabil alátámasztást biztosítanak. Ez az instabil alátámasztás dinamikus ülésre készteti használóját, amely a hátizomzat folyamatos munkájához vezet, és ezáltal tehermentesíti a gerinc porcait, ízületeit. A segédeszközök következő változata az ún. ékpárna, amelynek formája miatt kissé előredőlt helyzetbe hozza a medencét, és erre megfelelő helyzetben épül fel a gerinc is, ily módon segíti a helyes ülőpozíció kialakítását.

Léteznek mágneses, melegítős, görgős párnák. Tapasztalatunk szerint a mágneses párnák is akkor igazán hatékonyak, ha a formájuk az előzőekben leírtakkal megegyezik, vagy hasonló. A melegítős párnákra is nehéz általánosan vélemény mondani. Akinek gyulladásos problémái vannak, annak általában nem tesz jót a meleg - de vannak kivételek. Bizonyos esetekben a meleg ellazítja a feszes, görcsös izmokat, ezért átmenetileg lehet fájdalomcsillapító hatása, de nem önmagában csak a meleg nem pótolja a helyesen megtervezett, és beállított párnák általi mechanikus segítséget a gerinc számára.

Amikor már nincs szükség párnára

Egyes modern autókban már nem is kell használnunk ilyen eszközöket, mert egyrészt állítható az autósülés magassága (ezzel növelhetjük a törzsünk, és combunk által bezárt szöget, ami segíti a derék helyes szögben való tartását), másrészt beépített, minden irányban állítható deréktámaszok is léteznek már.

Copyright © 2017 Spineart Egészségközpont. Minden Jog Fenntartva. 

Felhasználási feltételek

Minden esetben konzultáljon orvosával vagy gyógytornászával, a konkrét egészségügyi problémájával kapcsolatban.
A Spineart.hu nem nyújt orvosi tanácsadást, diagnózist vagy kezelést. A honlapon közölt információk nem helyettesítik a szakorvos véleményét az adott páciensnek megfelelő eljárásról.