phone icon+36 70 383 3443
facebooktwitterlinkedinskypeyelprss
SpineArt Egészségközpont | Gyógytorna Rendelő
Bookmark and Share

Otthoni munkavégzésünk során az egyik legfontosabb szabály, hogy ügyeljünk a testtartásunkra, hiszen a nem megfelelően terhelt gerinc mozgásszervi problémák sokaságának kialakulását okozhatja a későbbiekben. Cikkünkben gyógytornász szakértő segítségével mutatjuk be, hogy mire érdemes fokozottan odafigyelnünk vasalás vagy mosás közben, vagy a nehezebb tárgyak felemelésekor.

Ne hajlítsuk a hátat!

Otthoni munkavégzés

Amit mindig szem előtt kell tartanunk: kerüljük a hát hajlásával járó mozdulatokat. Akár gerincünk háti, akár ágyéki (derék) szakaszát terheljük ily módon, fokozott veszélynek tesszük ki a gerinc ízületeit, de legfőképpen a porckorongokat. Amikor előrehajolva emelünk súlyt, a csigolyák és a porcok olyan helyzetbe kerülnek, amely során fokozottan terhelődnek, szerkezetük sérülhet, és idővel visszafordíthatatlan folyamatok játszódnak le. A porckorongok felrepedezhetnek, kinyomódhatnak, valamint veszíthetnek víztartalmukból (ellapulnak): emiatt később nyomhatják a gerincvelőt és a kilépő ideggyököket, valamint számtalan olyan problémát okozhatnak, melynek végső következménye a különböző fokú és jellegű derékfájás.

Óvatosan emeljük fel a nehéz tárgyakat!

A legtöbb probléma a súlyosabb tárgyak nem megfelelő, hirtelen felemelése estén szokott kialakulni. Nehéz tárgy emelésekor ezért álljunk csípőszélességű terpeszbe, térdeinket hajlítva, egyenes háttal guggoljunk le, a felemelendő tárgyat pedig lehetőleg szorítsuk magunkhoz - de legalábbis tartsuk minél közelebb a testünkhöz, köldökünkhöz -, és a comb munkájával emelkedjünk fel: ennek következtében a combunk, és nem a gerincünk izmait éri nagyobb terhelés. Ezenfelül arra is fontos figyelnünk, hogy nehéz tárgyat soha ne emeljünk vállmagasság fölé, és a cipelés közben ne forogjunk, ne fordítsuk el felsőtestünket, inkább apró lépésekkel változtassunk irányt vagy testhelyzetet. A legveszélyesebb azonban, amikor távolról emelünk fel nehéz tárgyat (például abban az esetben, ha a csomagtartóból vagy szekrényből veszünk ki valamit): ilyenkor még nagyobb a sérülés veszélye, ezért nagyobb súlyt csak segítséggel és az előbb leírt szempontokat figyelembe véve emeljünk ki.

Tanácsok otthoni munkavégzéshez

Az alábbiakban felsorolásra kerülő háztartási és ház körüli munkákkal kapcsolatos tanácsok nemcsak a derék- és hátfájós embereknek szólnak, hanem azoknak is, akik szeretnék megelőzni, hogy ezek a panaszok a későbbiekben kialakuljanak náluk.

  • Mosogatás közben álljunk minél közelebb a mosogatóhoz, és farizmot, hasizmot enyhén megfeszítve, csak minimálisan előredőlve végezzük teendőnket.
  • Ha a kádat mossuk, a kádban mosunk vagy gyermeket fürdetünk, térdeljünk a kád elé, és a hátunkat csak csípő felett hajlítsuk, így a gerinc egyenes maradhat. Ilyen helyzetben kényelmesebb a mosógép, vagy mosogatógép ki és bepakolása is.
  • Vasalás közben is tehermentesítsük a gerincet: támasszuk fel lábunkat egy kis zsámolyra vagy térdünket egy székre (időközben cserélgessük a lábakat, és igyekezzünk végig szemben állni a deszkával, ne csavargassuk magunkat). A vasalódeszkát a fal mellé is állíthatjuk, így vasalás közben háttal nekidőlhetünk a falnak. Állítsuk be a vasalódeszka helyes magasságát: legjobb, ha valamivel a csípő magassága felett van a deszka. A vasalni valókat tegyük egy székre, vagy asztalra, így elkerüljük a felesleges hajolgatást is.
  • Kerti munka végzésekor se hajoljunk, hanem térdeplő, félig térdeplő helyzetben, egyenes tartással dolgozzunk. Térdünk alá tegyünk puha rongyot vagy szivacsot, mellyel térdünk ízületeit óvjuk. Változtassunkminél gyakrabban testhelyzetet, cserélgessük a talajon lévő térdeinket! A kerti szerszámok nyele legyen hosszú, hogy ne kelljen hátunkat begörbíteni a használatukhoz!
  • Ablakmosásnál figyeljünk a létra és a szék stabil alátámasztására, illetve helyezzük őket minél közelebb a takarítandó helyhez. Tartózkodjunk a jobbra-balra, túlzottan előre történő hajladozástól. Fealadatunkat testsúlyunk és testhelyzetünk folyamatos változtatásával végezzük el.
  • Porszívózás közben sem előnyös az előrehajolt testhelyzet, amit a rövid porszívócső okozhat, ezért szerezzünk be hosszabbítót a porszívócsőhöz, illetve húzzuk ki maximális hosszúságúra. Felmosásnál, sepregetésnél is tanácsos a nyélhosszúságra figyelni.
  • A bevásárlás során a nagy súlyok aszimmetrikus elhelyezése egyenlőtlenül terheli gerincünket, ezért osszuk szét a súlyt mindkét oldalra: a kézben történő cipelés helyett használjunk inkább hátizsákot, idősebbek pedig gurulós szatyrot.
Copyright © 2017 Spineart Egészségközpont. Minden Jog Fenntartva. 

Felhasználási feltételek

Minden esetben konzultáljon orvosával vagy gyógytornászával, a konkrét egészségügyi problémájával kapcsolatban.
A Spineart.hu nem nyújt orvosi tanácsadást, diagnózist vagy kezelést. A honlapon közölt információk nem helyettesítik a szakorvos véleményét az adott páciensnek megfelelő eljárásról.